רשומות

בלק

חכמת נשים בנתה ביתה פרשת בלק באחת ממסיבות הסיום בהן הייתי השבוע, נאמר כך: "רק בזכות *_הרצון הטוב_* שהיה לכל השותפים במערכת, גם הצוות וגם ההורים, הצלחנו להגיע לאן שהגענו ב"ה, למרות כל האתגרים" כשחזרתי הביתה חשבתי קצת על המשפט הזה ושאלתי את עצמי - *האם כדי להצליח מספיק רק _רצון טוב?_*  הרי כמה זוגות התחתנו עם רצון טוב, ממש טוב, שנגמר אחרי חודש, חודשיים, שנה, שנתיים, עשר? הרי "רק רצון טוב" לא מחזיק מערכת מורכבת באיכות גבוהה למשך זמן...  *אז מה עוד צריך חוץ מרצון טוב?* בפרשתנו, פרשת בלק, אנו פוגשים את הרצון העז של בלק מלך מואב לקלל את ישראל.  רצון זה כאמור דבר ממש חשוב, אך לא מספיק. בלק ידע את זה ולצורך כך שכר את שירותיו של בלעם הרשע, "הגבר שֹתום העין" שיקלל את ישראל. *ומה הייתה השיטה של בלעם? עין רעה.*  *בלעם הרשע חיפש בעיניו את ה"באגים"* שנמצאים במחנה ישראל, לשם כיוון את מבטו ולשם ירה את מילותיו. הוא גם ממש השתדל שלא לראות את כל מחנה ישראל, אלא רק את קצהו, כי *עין רעה נתפסת בד"כ לקטנות,* לחלקיות, לחלק הפחות טוב שבתוך המכלול, ובלעם הרשע שה...

חוקת

חכמת נשים בנתה ביתה-פרשת חוקת אני לא יודעת איך זה אצלכם, אבל אצלנו במשפחה עוברת האגדה שפעם לא היה צריך לדבר הרבה כדי שהילדים יקשיבו. וכמו שאימא שלי תמיד אומרת: *מספיק שסבא היה נותן בנו מבט אחד,* והכל היה ברור - הכלים הודחו , הרצפה נשטפה - *ובלי יותר מידי מלחמות,* אם בכלל.  *ואילו בימינו, הכול פתוח לדיון,* ואם יש כבר חוקים בבית הזה, אז צריך קריאה ראשונה , שנייה ושלישית כדי שהם יעברו - לאוזניים שומעות... *למה זה קורה לנו?* פרשתנו, פרשת חוקת, פותחת *בפרה אדומה.* ולמי שלא זוכרת, אפר פרה אדומה מטהר כל מי שנטמא למת. *איך זה עובד? ומה ההיגיון?* רש"י כבר בהתחלה מסביר שמדובר *בחוק שאין לנו רשות להרהר אחריו,* גם אם לעולם לא נבין.  *בימינו,* לומר על חוקים שאין רשות להרהר אחריהם זה כמעט כמו "לכפור בעיקר" כי *הכול פתוח לדיון.* ואם חוקי הטבע היו פעם ברורים לכולם, אז היום זה כבר לא ברור ש-"אבא + אמא = משפחה." ולא ברור לכולם ש"משפחה" היא המקום הכי טוב לילדים לגדול בו. *אך אל דאגה!* בתוך הכאוס הגדול מסתתרת בשורה גדולה - אומר הרב קוק שדור הגאולה חפץ בחיבור שלם עם חוקי ...

קורח

חכמת נשים בנתה ביתה פרשת קורח חידה: אני לא עוצר אף פעם ולא מאט את הקצב (גם אם היית רוצה😊), אך ככל שאני עובר –  אני תרופה טובה יותר.- מי אני? תשובה: זמן! *כי "זמן לא עוצר, הוא טס, עף, מסך עשן".* אך מצד שני, אין תרופה טובה יותר ממנו. הזמן שעובר מרפא את הפצעים  ומאפשר לנו לראות הדברים ממבט רחב ואמיתי יותר. ועל כך בפרשתנו, פרשת קורח. *מי זוכרת את מחלוקת קורח ועדתו?* ואת הערעור המזעזע על מנהיגותו של משה רבנו? בכל פעם שאני קוראת את הפרשה הזו, _נשרפות לי האוזניים,_ ואני לא מצליחה להבין איך הייתה להם העזות הזאת לדבר כך על משה רבנו, _גדול הנביאים?_ הרי מי קרע לנו את הים לפני שנייה? מי עלה להר 40 יום והוריד לנו את התורה? תגידו, איך אתם לא רואים שמשה הוא *לא סתם מנהיג אלא שליח ה'?* אז כן, מסתבר *שהם באמת היו קצת עיוורים,* כי כשאתה נמצא כל כך קרוב למישהו, אתה לא תמיד רואה את הגדולה שלו. ורק אנחנו , ממרחק של אלפי קילומטרים ושנים יכולות לבוא ולצעוק : *איך לא ראיתם?!* אך זו לא ממש חכמה גדולה שעכשיו ברור לכולם שמשה אמת ותורתו אמת, כי הזמן באמת עושה את שלו. וגם משה רבנו , כבר אז, *ראה את...

שלח לך

 3.6.2021, 9:35] Snir Elgabsi: *חכמת נשים בנתה ביתה פרשת שלח לך* בימינו, מצוות הפרשת חלה הפכה למותג יוקרתי המעטר כלות ערב חופתן, ובאמת אין כמעט כלה שלא מזמינה את חברותיה ובנות משפחתה לערב מרומם ומרגש לפני החתונה. מה יש בה, במצוות הפרשת החלה, המושך אליה נשים רבות מרחבי הגלובוס, ואיפה זה בדיוק כתוב בתורה? אז בפרשתנו , פרשת שלח לך, אנו פוגשות את מצוות הפרשת חלה בסמיכות מבהילה לחטא המרגלים. למי שלא זוכרת, חטא המרגלים היה החטא המכונן שהשאיר את בני ישראל במדבר לעוד 40 שנה, ובעצם מנע מכל דור יוצאי מצרים מלהיכנס לארץ, וכל זאת בעוון הוצאת דיבה על ארצנו היפה. לחטא המרגלים ניתנו פירושים רבים, אך החביב עליי מכולם הוא דווקא זה שדן את המרגלים לכף זכות, ובעצם אומר שהמרגלים היו בסך הכול אנשים טובים שהעדיפו את החיים הרוחניים במדבר על פני הגשמיות וההתעסקות בחיי החומר הכרוכים בכניסה לארץ המובטחת, הרי מי לא היה מעדיף את לחם השמים הניתן בקלות, על פני לחם הארץ  המגיע אחרי יגיעה רבה? ואל תחשבי אותם לעצלנים המחפשים חיי נוחות, אלא לפי הפירוש הזה, המרגלים באמת דאגו לעם ישראל ורצו שיהיה להם פנאי לעבודת ...

בהעלותך

חכמת נשים בנתה ביתה פרשת בהעלותך "אין מה לאכול בבית הזה!!" מוכר לך? פותחים ארונות, סוגרים. פותחים מקרר, סוגרים. עד שסוף סוף מוצאים איזה חטיף גלמוד שחיכה לגאולתו. אך האם באמת אין אוכל בבית הזה? רוב הסיכויים שיש וגם יש. אלא שהרבה פעמים תחושת הרעב התמידית *מחפה על צורך אחר, עמוק יותר.* בפרשתנו, פרשת בהעלותך, האספסוף אשר בקרבנו מתלונן שאין מה לאכול ובעצם עדיף לחזור למצרים כי *שם ישבנו על סיר הבשר* ושבענו מהקישואים והאבטיחים. האמנם אין מה לאכול? הרי בני ישראל במדבר קיבלו את האוכל הכי משובח שכמותו לא היה ואחריו לא נברא- מן! לחם שמימי בכל הטעמים שרק תבחר, *אז על מה יש להתלונן?* אלא שבהמשך מתגלה שהתלונה הסתירה תאווה אחרת שפחות נעים לדבר עליה,  *תאוות העריות.*  "ויבכו למשפחותיו " – מפרש רש"י, "על עסקי משפחות" כי אם פעם היה מותר להתחתן עם מי שרוצים  ואיך שרוצים, אז היום אחרי שניתנה תורה *זה כבר אסור!* וזה לא קל.  ואנו רואים את הקושי הזה גם בימינו אנו - קשה למסד קשר ולהתחייב עד סוף כל הימים, וקשה להתמסר אחד לשני כשברקע כל הזמן קופצות תמונות... נשמע מייאש אך כאן ...

נשא

חכמת נשים בנתה ביתה פרשת נשא חשבת פעם מה ההבדל בין חברות ארוכת טווח לנישואין? יש כמובן הרבה הבדלים, אך אחד הבולטים הוא המחויבות -  🤝 *מחויבות לנאמנות מוחלטת* 🤝 (שלא כמו נישואין פתוחים ל"ע).   נכון שגם בין זוג חברים בגידה היא דבר בלתי נסלח, אך כשמדובר בזוג נשוי, לחוסר נאמנות ישנן השלכות מרחיקות לכת. *בפרשתנו , פרשת נשא,* אנו נפגשות עם מציאות חיים מורכבת של איש שחושד שאשתו *בגדה בו.* ומה עושה איש שהקנאה אוכלת לו את הראש? בעולם מתוקן בו יש בית מקדש בהר הבית, פשוט הדבר *שהזוג המסוכסך יעלה לירושלים ויפנה לכהן, שיעשה שלום ביניהם.* *ואיך עושים שלום?* במציאות מתוקנת, בה יש בית מקדש בירושלים, השלום הוא לא מלאכותי אלא *אמיתי,* שלום שמתחיל בבירור נוקב - האם הייתה בגידה או לא. ואחרי שהבירור נעשה , והתגלה שלא הייתה בגידה, אז האישה מתברכת בזרע, *והשלום חוזר לשכון בבית.* אנחנו בתקופה בה השלום כל כך חסר, וקולות המלחמה מאיימים מבית ומחוץ.  כולנו רוצים שלום.  ולא, _"שלום"_ זו לא מילה רק של _"שמאלנים"_ ולא רק של תנועת _"שלום עכשיו"._  *כי כולנו מאוד רוצים שלום.* אך אם...

פרשת במדבר - חג שבועות

 13.5.2021, 7:48] Snir Elgabsi: *חכמת נשים פרשת במדבר וחג השבועות* _"רק יצאנו מהקורונה וכבר אתגר חדש"_ כך את חושבת לעצמך. _"רק הורדנו מסכות וכבר מחפשים מרחבים מוגנים להסתתר בהם"._ ממש "מחיל אל חיל", ממסע אחד למשנהו. שאלת ה"למה" הופכת לפחות ופחות רלוונטית, ואת מקומה תופסת עכשיו שאלת ה"איך"- *איך צולחים את המסע הזה בהצלחה? איך עולים לקומה הבאה בשלום?* את פרשתנו, פרשת במדבר, פותח פסוק המציין נקודת זמן - ראש חודש אייר,  בשנה השנית לצאת ישראל ממצרים. חטא העגל מאחורינו, מה שאומר שנותרו עוד 39 שנים (!) להסתובב במדבר עד הכניסה לארץ המובטחת. חתיכת מסע לכל הדעות. *אז איך עוברים את המסע הזה בהצלחה?* מתפקדים! חומש במדבר נקרא גם חומש הפקודים, על שם המפקדים הרבים המתוארים בו, כי מה זה בעצם מפקד? זה לא רק לספור כמה אנחנו בתכל'ס, אלא יש כאן בהרבה יותר מזה - *יש כאן ייחוס למשפחה ממנה באת.* ובאמת הביטוי "למשפחותם לבית אבותם" חוזר בפרשה בלי סוף, *כי כשאת עומדת לצאת למסע ארוך, מה שייתן לך את הכוח זה החיבור למשפחה שלך.* אך מעבר לחוסן הנפשי שהמ...

פרשות בהר - בחוקותי

חכמת נשים בנתה ביתה - פרשות בהר בחוקותיי כשהיית ילדה קטנה אמרו לך- כשתגדלי תביני. ודווקא עכשיו כשאת גדולה את יותר ויותר *מבינה כמה את לא מבינה.* למה קרה מה שקרה? ולמה דווקא שם? ולמה דווקא ביום הזה ולא אחר? *ולמה בכלל?* "יש דברים נסתרים לא נבין לא נדע " כך כתב המשורר, ובשפה ההלכתית הדברים שאנחנו לא מבינים נקראים *"חוקים" – כללים יסודיים בהנהגת העולם* שאין לנו יכולת להבין. *כמו למשל פרה אדומה,* למה מיטהרים דווקא עם פרה ולא כבש? למה בצבע אדום לא שחור? ולמה דווקא אפר ?  *זה החוק, נקודה.* גם אם הוא לא נראה הגיוני, תכל'ס הוא פועל ורק ככה אפשר להיטהר מטומאת מת, *וזהו.* אמנם פרה אדומה לא כתובה בפרשותינו , *אך פרשת בחוקותיי דווקא כן פותחת בפסוק שכולו "חוקים".*  ומסביר הרמב"ן שהחוקים הן מצוות שלא נתגלה טעמן להמון, ולכן קשה להרבה אנשים לקיים אותם. כי אם המצוות הללו לא מספיק "טעימות" ואני לא יודעת מה הטעם, אז זה פחות "מחליק בגרון", וצריך יותר להתאמץ "לבלוע" אותם.  אך רש"י מוסיף ואומר לנו: *אם בחוקותיי תלכו- תהיו עמלים בתורה....

אמור

חכמת נשים בנתה ביתה-פרשת אֱמור *"לא סופרים אותי בבית הזה ... "* שמעת את המשפט הזה אי פעם? *כל אחד רוצה שיספרו אותו* (אפילו את). שמישהו סוף סוף ישים לב, יטה אוזן, יפנה מבט. לספור מישהו זה בעצם לראות שהוא קיים, ולכבד מישהו - זה לתת לו את מלוא כובד המשקל, להפוך את האדם ה"שקוף"  לנוכח, להווה , ל-Present (שזה גם מתנה 🎁 באנגלית ☺️).  אבל איך עושים את זה? איך נותנים לשני הרגשה שהוא מתנה? *שהוא ספור ומכובד?* *בפרשתנו, פרשת  אמור,* אנו נפגשת עם "פרשת המועדות", וחגי ישראל נכתבים שם על הסדר- ראש השנה, כיפור, סוכות, פסח. והנה רגע לפני שמגיעים לחג שבועות, מופיעה ספירת העומר. *מה לה ולחגים הצבעוניים שלנו?* מסביר האור החיים הקדוש שכמו שכלה סופרת שבעה ימים נקיים כדי לצאת מטומאת הנידה עד הטבילה והחתונה, *כך ספרנו שבע שבועות כדי לצאת מטומאת מצרים עד מתן תורה, החתונה.* לא ביום אחד יצאנו מטומאת מצרים, זה לקח זמן, עוד יום ועוד יום, לאט-לאט, שלב אחר שלב, בלי קפיצות. ולכן *סופרים* את הימים הללו, ובעצם - *מחשיבים אותם.* בעידן המודרני קצב החיים הפך למהיר כל כך עד ששכחנו מה זה לחכ...

פרשות אחרי מות - קדושים

חכמת נשים בנתה ביתה - אחרי מות קדושים ביתו של אדם - מבצרו. כי "בית" זה לא רק 4 קירות וגג מעל, בית זה לא עוד דירה או נכס. בית זה בהרבה יותר מזה... בפרשתנו , פרשת אחרי מות, אנו נפגשות עם עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים.  הכהן הגדול מצווה לכפר בעדו ובעד ביתו, ומפרשים חז"ל- ביתו זו אשתו!  *הכהן הגדול חייב להיות נשוי במהלך עבודתו הקדושה,* עד כדי כך שהוא מקדש אישה נוספת על תנאי, שאם תמות אשתו ח"ו, הוא עדיין יהיה נשוי! כי ביהדות להיות נשוי זהו ערך עליון שאינו סותר עבודת אלוקים, ובאמת הקמת בית בישראל נקראת גם בשם "קידושין!" = קדושה! אם נשים לב נגלה,  שהאיש הקדוש *בנצרות - הכומר, לא יכול להתחתן,* ואדם שחשקה נפשו להתעלות ברוחניות בעולם המזרח - עליו *להתנזר מחיי משפחה.*  ואילו אצלנו, זה בדיוק להפך! - ביום הקדוש בשנה, יום הכיפורים, האדם הקדוש בעם ישראל חייב להיות נשוי. ובכלל , בהתמודדות הקשה מול יצר העריות העולם שלנו מתחלק לשניים, או בעצם לשלושה.  *תרבות המערב* עומדת חסרת אונים מול תאוות הזימה השוטפות ומתירה לעצמה לגלוש עם היצר הזה למחוזות הכי נמוכים שאפשר, כי איך אפשר...

פרשות תזריע מצורע ויום העצמאות

חכמת נשים בנתה ביתה פרשת תזריע מצורע ויום העצמאות השבוע תוך כדי הליכה מפה לשם במרכז המסחרי, קלטו עיניי לוח ירוק עם כיתוב מעניין: *"עשרת ימי תודה".* מגניב! חשבתי לעצמי, להגיד תודה זה תמיד טוב! אבל למה דווקא עכשיו?  קריאה חטופה הבהירה לי את התמונה:  🎉 *יום העצמאות קרב ובא, וזו הזדמנות לומר תודה!* 🎉 ואכן קווים לבנים נמתחו על הלוח הירוק, וגירים לבנים (של פעם!) הונחו שם בקרן זווית כאומרים: כל הרוצה לכתוב תודה, יבוא וייטול.  האמת שעם קצת יותר אומץ הייתי עוצרת וכותבת, אך את האומץ השארתי הפעם בבית...  *ימים מיוחדים אלו, ימי חודש אייר, ימים מלאי זיכרון, גבורה ועצמאות.*  בשטף החיים קל לנו להיתפס לקטנות ולהתלונן על המדינה ועל _(חוסר)_ הממשלה, על החינוך ועל הכלכלה, ואפילו על תנובת השדה. אך חודש אייר עוצר אותנו מהשטף הזה ואומר : חבר'ה, תרימו שנייה את המבט, לפחות פעם אחת בשנה ותגידו *תודה!* הרי רק בשבוע שעבר ביום הזיכרון לשואה, קיבלנו תזכורת ברורה מה היה לנו כשלא הייתה לנו מדינה, *ואם על נס תקומת ישראל לא נאמר תודה , אז על מה כן?* *מפרשת השבוע - תזריע,* המספרת בין היתר על ט...

פרשת שמיני

חכמת נשים פרשת שמיני "זה קורה במשפחות הכי טובות". מכירה את המשפט הזה? אמרו לך אותו פעם? אם כן, כנראה שהמשפחה שלך היא מאלו  שאף אחד לא באמת היה רוצה להיות כמותן. מהמשפחות שחוו נפילה, נשירה או אתגר קשה במיוחד וכדי לעודד את רוחן ולהרים את המורל מספרים להן שבעצם זה קורה במשפחות הכי טובות, *פרס ניחומים שכזה, שאף אחד לא באמת היה רוצה לקבל.* אך רגע , רגע, אל תתייאשי! כי במבט שני טמונה כאן אמת עמוקה המגלה שדווקא *הקשיים ב"משפחות הכי טובות"*  מלמדים לפני הכול על *גדולתן...* ועל כך בפרשת השבוע - בפרשתנו , פרשת "שמיני" מתרחש אסון כבד בתוך השמחה הגדולה של חנוכת המשכן - *נדב ואביהו , שני בניו של אהרון כהן, מתים יחד בעוון הקרבת אש זרה.* לא קשה לדמיין את *ההלם והצער* שהיו נסוכים על פניהם של משה ואהרון,  מה גם שרש"י נותן לנו כמה פירושים המסבירים את נסיבות האירוע, והם כולם יחד מצביעים על כשל בהתנהלות השניים. אך המדהים הוא שלפני הכול ובתוך כל הצער והמהומה, משה רבנו אומר לאהרון אחיו *דברים אחרים לגמרי!* הוא לא מוכיח ולא מטיח האשמות אלא בדיוק להפך - הוא מביע הערכה גדולה ...