שלח לך

 3.6.2021, 9:35] Snir Elgabsi: *חכמת נשים בנתה ביתה פרשת שלח לך*

בימינו, מצוות הפרשת חלה הפכה למותג יוקרתי המעטר כלות ערב חופתן, ובאמת אין כמעט כלה שלא מזמינה את חברותיה ובנות משפחתה לערב מרומם ומרגש לפני החתונה.

מה יש בה, במצוות הפרשת החלה, המושך אליה נשים רבות מרחבי הגלובוס, ואיפה זה בדיוק כתוב בתורה?


אז בפרשתנו , פרשת שלח לך, אנו פוגשות את מצוות הפרשת חלה בסמיכות מבהילה לחטא המרגלים.

למי שלא זוכרת, חטא המרגלים היה החטא המכונן שהשאיר את בני ישראל במדבר לעוד 40 שנה, ובעצם מנע מכל דור יוצאי מצרים מלהיכנס לארץ, וכל זאת בעוון הוצאת דיבה על ארצנו היפה.


לחטא המרגלים ניתנו פירושים רבים, אך החביב עליי מכולם הוא דווקא זה שדן את המרגלים לכף זכות, ובעצם אומר שהמרגלים היו בסך הכול אנשים טובים שהעדיפו את החיים הרוחניים במדבר על פני הגשמיות וההתעסקות בחיי החומר הכרוכים בכניסה לארץ המובטחת, הרי מי לא היה מעדיף את לחם השמים הניתן בקלות, על פני לחם הארץ  המגיע אחרי יגיעה רבה?


ואל תחשבי אותם לעצלנים המחפשים חיי נוחות, אלא לפי הפירוש הזה, המרגלים באמת דאגו לעם ישראל ורצו שיהיה להם פנאי לעבודת ה'!


הרי למי יש זמן ללמוד תורה כשהפרנסה דוחקת? הבעיה היא שהם שכחו שלא זו הייתה כוונת המחבר...


ריבונו של עולם דווקא חפץ בעם שחי חיי ארץ ולא חיי שמים, עם שעובד את האדמה ומוציא לחם מן הארץ ועל הדרך מרומם את הכוחות הטמונים בה עד השמים.


מצוות הפרשת חלה מגיעה מיד אחרי חטא המרגלים ובעצם מבשרת לנו שאפשר להיכנס לארץ בלי ליפול לארציות, שאפשר לאכול מלחם הארץ ולהתרומם איתו יחד.


כל כלה העומדת לפני חופתה ניצבת בעצם באותה דילמה בה עמדו המרגלים  ערב הכניסה לארץ, להישאר במדבר (בחיי הרווקות) , להמשיך לאכול את לחם השמים (את האוכל של אמא)


או להיפך, להיכנס לארץ (להתחתן) ולהתמודד עם הנפילה לחיי החומר (לבשל, לנקות, לכבס)?


מצוות הפרשת חלה בעצם מגלה לנו שרצון ה' הוא להיכנס לארץ (לבית עם בעלך) ומתוכו לרומם את כל חיי החומר, את כל התאוות, את כל פרטי החיים לרמה אחרת לגמרי , לעבודת ה'.


נשים רבות קולטות שזו המצווה שתניח ברכה אל ביתן, שתעשה את החיבור הזה בין החומר לבין הרוח, חיבור בין החלום למציאות, חיבור בין כל הגרגירים הקטנים של החיים לכדי עיסה דביקה ומרוממת, שבסוף גם מברכים עליה.


שבת שלום ומבורך!

---

הילה ג'ורנו, ערד


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרשת תולדות

vaethanan

shoftim