hukat

חכמת נשים בנתה ביתה-פרשת חוקת

אני לא יודעת איך זה אצלכם, אבל אצלנו במשפחה עוברת האגדה שפעם לא היה צריך לדבר הרבה כדי שהילדים יקשיבו. וכמו שאימא שלי תמיד אומרת: *מספיק שסבא היה נותן בנו מבט אחד,* והכל היה ברור - הכלים הודחו , הרצפה נשטפה - *ובלי יותר מידי מלחמות,* אם בכלל. 

*ואילו בימינו, הכול פתוח לדיון,* ואם יש כבר חוקים בבית הזה, אז צריך קריאה ראשונה , שנייה ושלישית כדי שהם יעברו - לאוזניים שומעות...

*למה זה קורה לנו?*


פרשתנו, פרשת חוקת, פותחת *בפרה אדומה.*

ולמי שלא זוכרת, אפר פרה אדומה מטהר כל מי שנטמא למת. *איך זה עובד? ומה ההיגיון?* רש"י כבר בהתחלה מסביר שמדובר *בחוק שאין לנו רשות להרהר אחריו,* גם אם לעולם לא נבין. 

*בימינו,* לומר על חוקים שאין רשות להרהר אחריהם זה כמעט כמו "לכפור בעיקר" כי *הכול פתוח לדיון.* ואם חוקי הטבע היו פעם ברורים לכולם, אז היום זה כבר לא ברור ש-"אבא + אמא = משפחה." ולא ברור לכולם ש"משפחה" היא המקום הכי טוב לילדים לגדול בו.


*אך אל דאגה!* בתוך הכאוס הגדול מסתתרת בשורה גדולה - אומר הרב קוק שדור הגאולה חפץ בחיבור שלם עם חוקי התורה, ואפילו עם חוקי הטבע. חיבור שלם לא יכול להיות מתוך כפייה ולא מתוך הרגל ולכן *כל מה שהיה פעם ברור מאליו חייב להיפתח לדיון.*


בפרשתנו אנו פוגשים את הדור החדש שנכנס לארץ ישראל מיד אחרי שמרים הנביאה נפטרת ויחד איתה מסתלקת הבאר. *ומה קורה כשאין מים? מתלוננים.* אך הפעם מצווה הקב"ה את משה ואהרון *לדבר אל הסלע* ולא להכות אותו. ומדוע? כי אינו דומה הדור שיצא ממצרים לדור הנכנס לארץ ישראל. דור של גאולה *צריך יותר מילים ופחות מכות,* דור של ארץ ישראל רוצה להבין, להתחבר. זה לא אומר שאין מקום לחוקים, וזה לא אומר שכדי לקיים צריך להבין הכול, אך זה כן אומר שאם את רואה שמבט אחד שלך לא מספיק, תביני שמדובר בדור גדול, דור של גאולה.


שבת שלום ומבורך! 

--

הילה ג'ורנו, ערד


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרשת תולדות

vaethanan

shoftim