רשומות

2020-hukat

 26.6.2020 *חכמת נשים פרשת חוקת* ופתאום הוא הגיע , החופש הגדול. ללא כל התראה מוקדמת הוא ניצב עימנו כאן, רענן ונוכח. והם יחד איתו, יוצאים מהמסגרת לפני כולם, *המתבגרים שלנו.* ופתאום את קולטת שעברה שנה, והרבה מאוד השתנה. הילד שנכנס בשערי בית הספר בתחילת השנה יוצא ממנו גבוה יותר, אמיץ יותר, מתבגר הרבה יותר. ואיך נדבר באופן שיקשיב? ואיך נקשיב באופן שידבר? יש אמנם ספר שלם שמסביר את השיטה, אך הפעם, שלא לשם שינוי,  נתבונן בפרשת השבוע. *בפרשתנו , פרשת חוקת,* 38 שנה חלפו בבת אחת. *מרים הנביאה נפטרת* בשנת הארבעים לצאת ישראל ממצרים ומותה מסמל התחלה חדשה. דור יוצאי מצרים תם למות , ודור חדש עומד בשערי ארץ ישראל , טרם כניסתו אליה, ומתלונן שאין מים. *בארה של מרים הסתלק לו* עם מותה של הצדקת, ואנחנו, מה יהיה איתנו? צועקים הם למשה ואהרון. התלונה התקבלה כצודקת וריבונו של עולם מצווה את משה ואהרון *לדבר אל הסלע,* הסלע בו מסתתרת בארה של מרים , וממנה יצאו שוב מים רבים להשקות עם רב.  אך במקום דיבור , משה ואהרון מכים את הסלע פעמיים ואף קוראים לבני ישראל *"מורים".* רש"י מפרש לאלתר: *סרבנים.* בני י...

פרשת קורח

אחד המשפטים הידועים שרגילים לומר בהקשר של מחלוקת הוא "אל תהיה צודק תהיה חכם". את לא מסכימה איתו? את רוצה למשוך אותו לכיוון שלך ? אל תעשי את זה בצדק ובמשפט אלא בחסד וברחמים.  אף אחד לא אוהב להרגיש מובס ומושפל אל מול חיוך הניצחון שלך. אז איך בכל זאת מצליחים לבטא את הצדק שנמצא אצלך בכיס הקטן (תמיד כמובן) אך בצורה חכמה ומשכנעת? את זאת ניתן ללמוד מפרשתנו, פרשת קורח. בפרשתנו פורצת מחלוקת קשה ביותר, מחלוקת שגורמת גם לאדמה לפעור את פיה ולבלוע אל תוכה את קורח , דתן ואבירם. הם נשיהם , ילדיהם וכל אשר להם. אך חסר אדם אחד שלא נבלע באדמה , אדם אחד שבתחילת הפרשה הלך בעצת קורח אך די מהר שמו כבר לא מוזכר בעלילה, לא בסערת המחלוקת ולא באסון שהגיע בעקבותיה. *לאיש הזה קוראים און בן פלט.* לאון הייתה אישה חכמה שהריחה כבר בהתחלה ששום דבר טוב לא יצמח מהרעש שקורח מקים על משה ואהרון, כבר בהתחלה היא הבינה את זה בחושיה הנשיים העדינים, ולכן מנעה מבעלה ללכת לחגיגת המחלוקת. איך היא עשתה את זה ? פשוט ישבה מחוץ לאוהל והסתרקה, וכאשר הגיעו אנשי המחלוקת לקרוא לבעלה, חזרו הם על עקבותיהם לאלתר, שהרי לא צנוע לראות ...

שלח לך

חכמת נשים בנתה ביתה-פרשת שְׁלַח לְךָ אם את רווקה, בטח שמעת לפחות 200 פעם את צמד המילים _״בקרוב אצלך"._  בדרך לחופה של חברה, בברית של אחיין ואפילו בתור לסוּפר.  אם גם לך מציקות צמד המילים הללו, כדאי לך להצמיד אליהן צמד מילים נוסף:  *בעיתו ובזמנו.* לא מתוך הַתרסה, אלא מתוך אמונה  שכל דבר בא בזמן הנכון שלו.  בפרשתנו, פרשת *שְׁלַח לְךָ,* משה רבנו שולח את המרגלים שיתורו את הארץ ואף מצווה אותם להביא מפרי הארץ. וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים, והמרגלים בוחרים להביא לא פחות ולא יותר אשכול ענבים ענקי *אך לא בָּשֵׁל* שהזמן על העץ היה עושה לו רק טוב.  כוונת משה לטובה היתה  שהרי פירות הארץ מתוקים הם, אך כוונת המרגלים היתה אחרת ובעוון דיבת הארץ נגזר עלינו להסתובב במדבר עוד 40 שנה, עד אשר ימות כל דור המדבר מבן 20 שנה ומעלה.  אך זה לא סוף הסיפור. הפרשה ממשיכה מיד אחרי הגזירה, על ציווי חדש שקשור בכלל לכניסה לארץ! הציווי מדבר על הוספת יין לקורבן שיוקרב בבית המקדש בירושלים.  *רגע רגע!*  לא קראנו לפני שנייה _שלֹא_ נכנסים לארץ? אלא פה הבשורה:  *א...

2020-behalotha

 5.6.2020 *חכמת נשים בנתה ביתה-פרשת בהעלותך* אין אישה בעולם שלא מרגישה לפעמים משרתת. מבשלת, מגישה, מפנה, מדיחה וחוזר חלילה. מכבסת, מייבשת, מקפלת, מרימה ומהר מאוד הבגד נזרק שוב לערימה.   לא קל להרגיש משרתת, בעיקר אם המילה הנרדפת למשרתת היא *שפחה.* אך אם נתבונן בפרשתנו, נגלה משמעות נוספת לשירות המדהים שאת מעניקה לבַּאֵי ביתך. *בפרשתנו, פרשת בהעלותך,* הקב"ה מעניק לשבט לוי את תפקידם של הבכורות- עבודת המשכן.  לכתחילה כל משפחה מבני ישראל הייתה צריכה להקדיש את הבכור שלה לעבודה המובחרת, אך בעקבות חטא העגל, *שבט לוי,* שלא היה שותף בנפילה, *"זוכה בכל הקופה"* ומרוויח את המשרה הרמה – לשרת בקודש.  לכאורה שבט לוי יכול היה לחוש _עליונות_ על אחיו בכך שהוא קיבל שררה בתפקידו הרם, אלא שמהפסוקים עולה מנגינה אחרת לגמרי כאומרת- *שבט לוי אהוב, אתה משרת את אחיך, ולא הם משרתים אותך.* השררה שקיבלת היא אך ורק כדי לתת שירות, וכמו שהרב קוק, שהיה משבט לוי, היה חותם באגרותיו *"עבד לעם קדוש על אדמת הקודש".* אך כשם שהשררה אינה אלא כדי לתת שירות, כך גם הענקת השירות מעידה על השררה! *ולכן את, איש...

2020-naso

 29.5.2020 *חכמת נשים בנתה ביתה- חג שבועות ופרשת נשא* חתונה זה אולי *האירוע הכי שמח בעולם,* הרגע בו שניים הופכים לאחד ומקימים בית. כשמבינים את זה, קל יותר להבין על מה השמחה הגדולה בחג שבועות, חג מתן תורה.  הרי מה היה שם בעצם? *חתונה!* ריבונו של עולם בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו, כתובתו. באותו מעמד נשגב נחקקה בנשמתנו השייכות הבלתי פוסקת לתורה ולנותן התורה. אך אם נתבונן נגלה שההמשך של *הסיפור לא היה כ"כ מרנין,* בלשון המעטה... *אמנם משה רבנו עלה למרום* להביא את התורה ביום בו אנו חוגגים את חג שבועות, *אך כשהוא ירד* סוף סוף עם לוחות בידיים , הכלה זנתה תחת החופה ,  *חטאנו בעגל,*  והלוחות היקרים נשברו עוד לפני שהספיקו להגיע ליעד. תארי לעצמך כלה שמתחת לחופה מתחילה להתכתב בפלאפון  עם חבר ילדות שאינו בעלה, ועוד שולחת לו 😍 סמיילי עם לבבות בעיניים. *ה' ירחם.* *אז על מה כל השמחה בעצם?* אולי טעינו בתאריך והיה עדיף בכלל לחגוג את חג מתן תורה לא בו' סיון, אלא ביום בו משה רבנו ירד עם הלוחות השניים, השלמים? *אלא שזו בדיוק השמחה בחתונה.* כשזוג עומד תחת החופה , הוא לא מודע ע...

2020-bamidbar

  22.5.2020 *חכמת נשים בנתה ביתה–פרשת במדבר* חשבת פעם איך מרגיש אדם *שלא סופרים אותו?* לא מוערך ומאליו לא נצרך.  ואיך מרגיש *עם שלם שסופרים אותו שוב ושוב?*  מאמין ומאליו מאומן. השבת, אנו מתחילים בשעה טובה חומש חדש, *ספר במדבר.* חומש זה נקרא גם *"ספר הפיקודים"* על שם המפקדים הרבים הנערכים בו.  כשקוראים את המפקדים מגלים פתאום שעם ישראל הוא לא עדר של בני אדם בו לא משנה מי נעדר,  אלא  *לכל איש* יש שם, שם משפחה וייחוס.  וכל שבט מסודר במקום המיוחד לו בדיוק. ובזה המפקד אין איש נפקד , ולכל אחד *יש תפקיד מיוחד* עליו הוא מופקד. לא במקרה נערכים המפקדים הללו בחומש במדבר, חומש המתאר את הקורות אותנו בארץ לא זרועה, את האתגרים והנפילות, *את ההליכה שלנו אחריו באמונה.* מדרגת האמונה שנבנתה בנו בהליכה במדבר התחילה בעצם באמון שהוא נתן בנו, בספירה שלו אותנו. והמפקד הזה הביא לתפקיד והמנייה הזו הביאה בסופו של דבר למינוי,  כפי שמפרש רש"י את המילה משמרת כמינוי. ובימים אלו אנו עונים לו בספירה הדדית, ספירת העומר, בה אנו מונים את הימים לחג מתן תורה, החתונה הגדולה . *ונסיים בס...

2020-behar-behukotay

 15.5.2020 *חכמת נשים-פרשת בהר בחוקותיי* תגידי, כמה חיכית למשיח שיבוא בחודשיים האחרונים? בלי סוף. ועכשיו, עם החזרה לשגרה נראה שמפלס הציפייה מתחיל לרדת. 🏆 *זה הזמן אם כן לברר את המושג גאולה.* 🏆 מה המשמעות לפי דעתך של המילה "גאולה"?  מן הסתם תגידי: *חזרה לארץ, משיח, בית מקדש.* את צודקת , וודאי שכל התשובות נכונות, אך יש משמעות יותר ראשונית למילה "גאולה",  ואותה אנו פוגשות השבת. *בפרשתנו , בהר – בחוקותיי,* המילה גאולה חוזרת על עצמה מספר פעמים בהקשר של קנייה ומכירה של בתים וקרקעות, ונראה שהכוונה בכל הגאולות אחת היא-  החזרת הנכס לבעליו. בשנת היובל כל האדמות שנקנו חוזרות לבעליהן,  כל הנכסים ששועבדו חוזרים למקורם ולערכם, וכל העבדים שנמכרו חוזרים לרשות עצמם. גאולה פירושה *שיבה* של כל דבר למקומו. כל נכס לבעליו , וכל אדם לעצמו. גאולה מתחילה מההבנה שאף אחד לא בעל הבית על חברו או על נכסי חברו,  כיוון שיש בעל הבית מעליו, שהוא קונה הכול , *אדון הכול.* *אנחנו מכירות את הסיפור הזה ממגילת רות.* רות השבה משדה מואב עם נעמי חמתה, ונעמי המחפשת את הגואל היותר קרוב שיגאל את האדמ...

2020-emor

 8.5.2020 חכמת נשים בנתה ביתה-פרשת אמור איך אומרים בעברית : "מסתובבים ונופלים"? – *חגים ומועדים!* עם כל הציפייה לקראת החגים והכיף הגדול ביציאה מהשגרה, יש בהם אתגר לא קטן ולכן למילה " מועד" יש גם משמעות של נפילה. יש שיגידו שהנפילה מגיעה באמת תוך כדי החג עצמו, בטרחה המרובה, בהתמודדות עם האורחים או עם חוסר האורחים (כפי שחווינו בפסח האחרון) ויש שיגידו שהנפילה דווקא מגיעה אחרי שהחג נגמר, האורות כבים , והשגרה מאיימת לחדור לחיינו עם הזריחה שלמחרת. אז איך מתמודדים עם החזרה לשגרה אחרי תקופה ארוכה? *בפרשתנו , פרשת אמור, אנו פוגשים את "פרשת המועדות"* - כל החגים מדאורייתא התכנסו לפרק כג' בחומש ויקרא, וביניהם מופיעה "ספירת העומר", הספירה שאנו סופרים ממש בימים אלו , ספירה יום יומית המחברת את חג פסח שנותר מאחור עם חג שבועות המתקרב ובא.  בימינו אנו נוהגים בימי ספירת העומר מנהגי אבלות על מותם של תלמידי ר' עקיבא שמתו במגיפה בין פסח לשבועות, אך במקור ימים אלו נשאו אופי חגיגי , מעין "חול מועד" ארוך שבא לרכך את הנפילה אחרי ימי פסח המוארים, *ולהכין א...

2020-aharey-mot-kdushim

 1.5.2020 *חכמת נשים בנתה ביתה "אחרי מות-קדושים"* אנו נמצאים בעיצומם של ימים מיוחדים , ימים מבשרי גאולה, ימי חודש אייר. אחד הפלאים בחודש זה הוא שבדרך כלל פרשות השבוע "אחרי מות – קדושים" מגיעות אלינו אחרי זיכרון מותם של *קדושי השואה וקדושי חללי מערכות ישראל.* מה שמעורר את השאלה: *מה זה בעצם להיות קדוש?* והאם אפשר להגיע לזה בעודנו בחיים? פרשת אחרי מות מתחילה מעבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים.  אם אשאל אתכן מה היום הכי קדוש בשנה, מן הסתם התשובה תהיה *"ברור, יום הכיפורים"* יום המובדל מהחומר, אין אוכל אין מים, רק אני לבד עם ה'. אפילו יצר הרע בחל"ת😊 "...  אלא שבפרשת "קדושים תהיו" , הפרשה שמגיעה מיד אחרי מות, אנו מגלים שהקדושה עליה אנו מצווים אינה נמצאת רק בבית הכנסת בין תפילת נעילה לתקיעת השופר, אלא היא נמצאת *עמוק–עמוק בתוך החיים:* באיסורי עריות, בחובתנו לשים לב לעַנִי ולגֵר, ברגישות הנדרשת כלפי חרש ועיוור, ובהבנה הבסיסית שיראת השמים שלנו נמצאת ממש פה בארץ, בתוך המעשים היומיומיים. *למות כקדוש זו זכות עצומה, אך להיות קדוש זו משימת חיים!*  ...

2020-tazria-mezora

 24.4.2020 *חכמת נשים פרשות תזריע–מצורע* כשקורה משהו לא נעים במציאות,  קל מאוד לחפש מי *אשם,*  ולא תמיד זוכרים לחפש את *ה'*. שַכֵן אמר לנו השבוע שכולם היום פוחדים מהמקל ובעצם שוכחים שיש מי שמחזיק את המקל. אך אחרי שכולנו כבר מבינות היום שיש מנהיג לבירה שמשנה סדרי עולם באפצ'י, נשארת שאלה גדולה תלויה באוויר : מה חושב עלינו בעל המקל? הוא כועס עלינו? והאם אנחנו עד כדי כך רעים שזה מה שמגיע לנו?  *מגיפה עולמית?!* *בפרשותנו, תזריע–מצורע* אנו פוגשים את ההתמודדות עם נגע הצרעת. צרעת  היא מחלת עור שבאה על אדם שלא שמר את פיו ולשונו מלדבר לשון הרע.  ומה עושה אדם שחושש שמא הוא נגוע בנגע הרע הזה? הולך לכהן. כהן לבוש לבן (מזכיר את אנשי המד"א הלבנים מכף רגל ועד ראש) והוא מברר: האם אתה נגוע או שמא אתה זקוק לבידוד של שבועיים עד שיתברר מצבך. הצרעת, לעומת הנגיף העולמי, אינה מדבקת , אך העוון שבגללה היא באה יכול בהחלט להדביק. את שומעת מילה ומעבירה הלאה, ובלחיצת כפתור אחת הדבקת את כל הרשת... לא נעים בכלל. _אך ראי נא איזה פלא:_ אומרים חז"ל שלא כל דור זוכה לכך שהצרעת מופיעה בימיו....

2020-shmini

 17.4.2020 *חכמת נשים בנתה ביתה- פרשת שמיני* בדידות היא אחת המכות שלא כתובות בתורה, איך אמרה לא מזמן קשישה אחת בתקשורת? "בסוף נמות מבדידות עוד לפני שנדבק מהנגיף☹"  ובאמת, ההרגשה שאין לך בעולמך אלא ד' אמות של עצמך (שהן 2 מטר😊) כלל אינה מרנינה, ומעלה מחשבות על קרבה, ריחוק ומה שביניהם. *בפרשתנו, פרשת שמיני,* עם ישראל סוף סוף זוכה להשראת שכינה במשכן . שבעת ימי המילואים חלפו והנה הגיע לו היום השמיני, היום בו אש ירדה מהשמים על המזבח כמבשרת ש- *הנה! הגענו למנוחה ולנחלה: השכינה שורה במעשה ידינו, ויש פרי מתוק לעמל שהשקענו בבניית הבית.* אך דַא עַקא, השמחה הגדולה התערבבה בצער גדול מאוד- *שני בני אהרון מתים בקרבם אל הקודש.* כי קרבה יתירה שלא על פי כללי ההתקרבות הנכונים יכולה להפוך את אש האהבה לאש זרה. *"אש זרה"* היא לאו דווקא תשוקה אסורה המופנית לכתובת הלא נכונה, לעיתים *"אש זרה"* יכולה להיות מדויקת במַעַן אך לא בזמן הנכון! כי צריך לחכות קצת עם העוצמות הללו לעת הנכונה ולא לעורר את האהבה עד שתחפץ.  גם בתוך הבית פנימה, במערכת הזוגית, יש מקום לשמירת האיזון הזה בין ה...

2020-pesah

 7.4.2020 חכמת נשים בנתה ביתה- ערב פסח התש"פ חג הפסח מעוטר במעלות רבות, ובשמות רבים המקיפים את דמותו הגדולה רבת ההוד, אחד מהם הוא *חג החֵירות.* לפעמים נדמה שהמילה האחרונה שמתארת את ההכנות לפסח היא חֵירות, ומה שקורה זה רק *שִיעַבוד אחד גדול* לניקיון ולהכנות שלא נגמרות, ועד שמגיע ליל הסדר אנו עוברות ימים רבים של בלגן...  אז מהי החֵירות שפסח מביא בכנפיו, ואיפה אנחנו בכל הסיפור הזה? *מצרים העתיקה* הנחילה בעולם את האמונה שהעולם הוא מעגל סגור, מה שהיה הוא שיהיה, עולם כמנהגו נוהג, ואת הטבע הזה אי אפשר לפרוץ. אם נולדת עבד - אתה גם תגמור את החיים כעבד, ובאמת לא היה עבד שברח ממצרים, *עד שהגענו אנחנו, עם ישראל.* מרגע הופעתנו על במת ההיסטוריה, עוד משחר היווצרותנו כאומה, הבאנו לעולם את בשורת ההתחדשות - אפשר להשתנות, העולם אינו מעגל סגור ויש מקום לנס להתחולל בקרבו.  אברהם ושרה לימדו אותנו את השיעור הזה עם הבאת יצחק לעולם בגיל 100, ללמדנו שברצות ה' גם זוג קשישים מסוגלים להוליד, וגם עם של עבדים יכול בלילה אחד לצאת לחופשי. *האמונה הגדולה הזו בהתחדשות וביכולת לשנות את הטבע היא בשורת החֵירו...