פרשת וישב - חג החנוכה

 11.12.2020

חכמת נשים בנתה ביתה.-פרשת וישב חנוכה

חג חנוכה הגיע ואור קטן עולה בחלונות ביתנו. אור עתיק יומין שעובדת היותו זקן בא בימים לא מונעת ממנו להיות חלק בלתי נפרד מהלילות גם של מי שרואה את עצמו חילוני למהדרין.


כי למה לא לחגוג את חנוכה בעצם?!

הרי אור זה תמיד טוב, ובכלל, נורא קל להזדהות עם סיפורי גבורה מרשימים, בייחוד כאשר אנחנו בצד של המנצחים😊


אך האם יש עוד סיבה לכך שחג חנוכה קנה לו מקום של כבוד בליבותיהם של המוני בית ישראל, עד כדי כך שאת מצוות נר חנוכה מקיימים כולנו למהדרין מן המהדרין?


*בפרשתנו, פרשת  וישב, מתחילה להירקם מסכת חייו המטלטלים של יוסף הצדיק* - 

יוסף בן ה17, נער יפה תואר ומראה המבקש את אחוות אֶחיו, מוצא את עצמו מושלך לבור, מוּרד מצרימה, נמכּר לפוטיפר ושוב מושלך לבור המלכותי על לא עוול בכפיו.


יוסף יכול היה להתלונן ולהטיח האשמות כלפי שְמָיָא - מה בסך הכל רציתי? קצת אחווה? קשר טוב עם האחים שלי? יוסף יכול היה להתבוסס במסכנות של עצמו *ולשקוע עימה מַטַה מַטַה.*


אך במקום לדעוך- יוסף בוחר לראות איך הכול בהשגחה פרטית, *ו-"אם הקב"ה שם אותי בבור העמוק הזה, במקום הכי ירוד והכי חשוך, גם שם יש לי היכולת להאיר אור, להדליק נר".*

ובאמת, גם בכלא המלכותי יוסף לא נשאר אדיש לצערם של שר המשקים ושר האופים ונִרתם לפתרון חלומותיהם.


אך מה נותן לאדם כוח להתעלות מהצרה הפרטית שלו ולבוא לעזרתם של אחרים? מה גורם לאדם לצאת מהבור ולעלות לגדולה המתועלת לתועלת הכלל? *ייתכן וההבנה שהוא שייך למקום אחר, טוב יותר.*


והבור הזה, החשוך והקר, הוא  מצב זמני בהחלט שאינו משקף כלל את אישיותו. התודעה הזו ש-"נכון שנפלתי, אך באמת אני שייך למדרגה אחרת" היא שמרימה אדם מבור תחתיות ומצילה אותו מהתבוססות בבוץ של עצמו.

ואכן, תחושת השייכות הזו היא שהצילה את יוסף מליפול לידיה של אשת פוטיפר, כי בזמן הניסיון הקשה והפיתוי הגדול,  עמדה נגד עיניו דמות דיוקנו של אביו והזכירה לו לאן הוא שייך באמת, ושלמרות הכול- הוא באמת צדיק.


*וזה בדיוק מה שהיוונים ניסו לעקור מאיתנו!*

היוונים גזרו לכתוב על קרן השור _"אין לנו חלק באלוקי ישראל"_ כדי שנאבד את האמון שלנו בעצמנו, שנשכח את האור הגדול שמאיר בקרבנו. 

היוונים גזרו על *שבת, ברית מילה וקידוש החודש,* ומסביר מחבר ספרי "נתיבות שלום" שבשלושת מצוות אלו ניכרת במיוחד הברית וקשר השייכות שלנו אל אלוקי ישראל.


לאור הזה כולנו שייכים. חילונים, חרדים, מסורתיים ודתיים -

*כל בית ישראל ללא יוצא מן הכלל.*


ואת, גם אם שכחת מי את- התבונני על נרות החנוכה שבחלונך ותשימי לב איך נשמתך מאירה ומפזרת את כל החושך בלי מקלות.

*בימים ההם בזמן הזה.*


שבת שלום ומבורך וחג חנוכה שמח!

---

הילה ג'ורנו ערד


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרשת תולדות

vaethanan

shoftim