פרשת מקץ

 18.12.2020

חכמת נשים בנתה ביתה-  פרשת מקץ

אם יש מתנה שילדים יכולים לתת להורים שלהם בחייהם ואף אחרי 120 שנה זה היכולת להסתדר יחד ולהיות אחד עבור השני כשההורים לא בשטח.

אך איך זוכים למתנה כזו מדהימה כהורים? ואיך עושים נחת כזו להורים כאשר אנחנו בצד של הילדים?


*בפרשתנו, פרשת מקץ,*

יוסף הצדיק עולה מהבור לגדולה והופך לשליט מצרים בעקבות פתירת חלומות פרעה. יוסף מקבל את המַנדט לניהול המשבר הצפוי ובחוכמתו המופלאה אוסף בָּר ותבואה במחסני הממלכה במשך 7 שנות השָֹבַע.


7 שנות הרעב מתחילות לתת את אותותיהן על הארץ, ואחיי יוסף מגיעים אף הם למצרים לִשׁבּוֹר להם לחם במצרים. יוסף מכיר את אחיו אך הם לא מזהים אותו, ומפרש רש"י שאין הכוונה רק לזיהוי חיצוני אלא מדובר בהכרה עמוקה יותר - יוסף מכיר בהם ומרחם עליהם עתה למרות שהם לא הכירו בו אז, כשנפל בידם לנהוג בו אחווה.


וכאן מתחיל התיקון של הקשר. 

יוסף אמנם מתנכר אליהם, לא עושה להם הנחות ורוקם עלילה שלימה נגדם, אך מטרתו אינה נקמה אלא שיקום האחווה, אותה אחווה אבודה שחיפש אז בשדה כשהיה נער בן 17.


לפעמים מספיק רק אח אחד אמיץ שיושיט יד לעבר אחיו, גם כאשר ידיהם עדיין טמונות בכיסים. הדרך לאחווה רצופה בקשיים , בדמעות ובחרטה על מאורעות העבר, אך לא רק. הדרך לאחווה מורכבת גם מתפילה!


כי כשיעקב שולח את בניו בשנית לשבור אוכל במצרים, הוא מצייד אותם בתפילה - תפילה שאֶל שָׁדַּי ייתן להם רחמים. ומה זה אל שדי? "מי שאמר לעולמו די, יאמר די לצרותיי!" מבקש יעקב. כי אם נשים לב, רוב צרותיו התפתחו על רקע מערכות יחסים מורכבות בין אחים!!


*צרת עֵשָׂו* - אחיו הבכור שביקש להורגו. 

*צרת יוסף* - שנמכר על ידי אחיו למצרים. 

*צרת שמעון ובנימין* - האחים שנשבו במצרים בעקבות צרת יוסף, האח האובד.


יעקב מבין שבלי תפילה, לא יסתיימו צרות האחים, ורק בכוח הרחמים - יזכרו האחים שלמרות שלא כולם יצאו מאותו רחם, עדיין בני אב אחד הם, ועל אבא צריך לרחם, וכי מה כבר אבא רוצה מבניו? שיהיו אוהבים זה את זה ומכבדים זה את זה.

*כמאמר המשורר: שיחבקו אחד את השני ושיהיו בריאים תמיד, אמן.*


שבת שלום ומבורך!

---

הילה ג'ורנו - ערד


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרשת תולדות

vaethanan

shoftim