מקץ

 לרגל שבת חנוכה נפתח השבוע בשאלה קצת מוזרה: האם לצמד המילים "איזה שבר" היית מצמידה זעקת שבר, או שמא דווקא היית קוראת בגיל: "שבר? הידד!!!"

ובקיצור- האם שבר  זה טוב או רע?

בפרשתנו, פרשת מקץ, יוסף עולה לגדולה ובזכותו יש מה לאכול במצרים בעוד כל הארצות שמסביב סובלות חרפת רעב. והנה, הבשורה על השפע האצור במחסני מצרים עושה לה כנפיים ומגיעה עד לבית יעקב שבארץ ישראל. וכיצד קוראים לבשורה טובה זו ? שֶׁבֶר!! 
יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם! 
וכשרוצים בני יעקב ללכת למצרים לקנות אוכל, הם לא אומרים "לקנות" וגם לא "לרכוש"... הם אומרים "לִשְׁבֹּר"!

וכיצד מתרגם התרגום יונתן את המילה שבר? לא פחות ולא יותר... _"עִיבּוּרָא"_ - עיבור! 
כי שבר אינו התרסקות וצניחה - אלא התהוות וצמיחה. כמו עובר קטן שמתחיל להתרקם בסתר, כך השבר הופך לבשורה, והמַשְׁבֵּר לִמְבַשֵּׂר.

בחג חנוכה נשברו הרבה כדים. רק כד אחד נותר שלם וטהור, חתום בחותמו של הכהן הגדול... אך מה צמח מתוך השבר הנורא? מתוך כל ההרס? *נס.* נס מציאת פח השמן שהספיק לשמונה ימים.

אך מוסיף ואומר רבי יהודה אריה לֶיב אלתֶר, בעל ה"שפת אמת", שעצם זה שהמכּבים חיפשו וחיפשו ולא התייאשו מלחפש, עצם זה שהם האמינו בכל ליבם שלא יכול להיות שהכול נטמא, ושחייב להיות פח קטן וחתום, *עצם זה, היה נס.*

כי בחנוכה הפח נשבר- ואנחנו נמלטנו!. פ"ח בגימטרייה שווה 88. אם "נשבור" את המספר 88 לשתיים, נקבל 44! זהו סך הנרות שמדליקים בחנוכה (בלי השמש).

וזהו רמז מתוק לכך שהאור מופיע מתוך השבר, והעובר נולד לתוך המשבר, וכשיש שבר במצרים זהו סימן למשהו טוב שצומח.  סימן למבשר קרוב, מבשר שלום, משמיע ישועה.

אישה יקרה, את מרגישה שבורה? זוהי בעצם התחלה של בשורה!  שבי אל מול פני החנוכייה, והתפללי על הישועה שלך ובעזרת ה' מתוך המשבר יופיע המבשר, ותבשרי בשורות טובות בקרוב ממש.

שבת שלום, חודש טוב, וחג חנוכה שמח!
---
הילה ג'ורנו, ערד

תגובות